5 knep för bättre koncentration på casino

Pokermarker och kort

När du spelar poker med vännerna eller på en riktig turnering så är det väldigt viktigt att du koncentrerar dig. Det är däremot något som oftast är enklare sagt än gjort. Samtidigt kan det komma till användning även när du spelar på ett online casino, framför allt om det är ett spel som poker eller andra kortspel där du bör koncentrera dig.

För att hjälpa dig med det har vi skapat en lista med 5 knep som till och med proffs använder sig av. En del av dessa är saker du kan göra under en pokerrunda medan andra handlar mer om din livsstil.

1. Försök att stänga av allt annat

Att stänga av sina känslor är knappast enkelt, men det är målet om du ska bli riktigt bra på poker. Det här kanske inte fungerar så bra om du spelar på ett online casino i mobilen, men i riktig poker vid ett fysiskt bord är det här otroligt viktigt. Om motståndaren kan läsa dig så kan det lätt leda till att dina bluffar misslyckas.

Försök lämna alla dina känslor när du sätter dig ned vid bordet och vänta tills ni är färdiga med spelet innan du släpper fram känslorna. Ett bra knep för att göra det här är genom att fokusera på korten och dina marker, då kan du rensa bort många av dina tankar. Det här är också ett smart knep för att få ett bättre pokerface.

2. Förbättra din allmänna koncentration

Har du ofta perioder där du får svårt att koncentrera dig och i stället börjar dagdrömma eller tänka på fel saker? Det här är faktiskt fullt naturligt och drabbar många, men det finns saker du kan göra åt det. Till att börja med bör du fundera på om din koncentration är bättre under vissa tider av dygnet, och spela i sådana fall vid den tiden då du vet att din koncentration är bättre.

Om du är mer medveten om hur din koncentration fungerar så kommer du att ha det lättare att inte bryta den hela tiden. Lite längre ned går vi igenom hur meditation kan hjälpa dig om din koncentration är riktig illa.

3. Din fysiska hälsa är viktig

Det är lätt hänt att man missar en del viktiga saker i ens allmänna hälsa som faktiskt sabbar pokerrundan. Det mest uppenbara här är såklart sömnbrist, något som väldigt lätt sabbar din koncentration och gör det svårt att fokusera på spelet. Om du vet med dig att du ska spela poker så se till att du får mellan 6,5 och 8 timmar med sömn, varken mer eller mindre än det.

Se också till att äta och dricka ordentligt. Det här är såklart viktigt i ren allmänhet men under dagen då du ska spela bör du tänka extra mycket på det här. Ät gärna lite extra hälsosam mat som du tycker om, du kommer garanterat ha det mycket lättare under rundan. När du sedan spelar kan det vara bra att dricka vatten i stället för något annat, då blir det lättare att hålla koncentrationen.

4. Träna sinnet

Utöver koncentrationen så är det viktigt att ha ett starkt och friskt sinne. En del personer har redan ett riktigt starkt sinne och det är inte ovanligt att du hittar dessa bland pokerspelare. Oroa dig inte, det är ingenting du föds med och det är inte omöjligt att träna din hjärna.

Ett smart knep här är att du tränar hjärnan med pussel av olika slag. Gör kontinuerligt korsord, sudoku, logiska pussel eller något liknande. Det här tränar hjärnan och gör det enklare för dig att se mönster. Det här kan i sin tur komma till användning när du spelar poker och ska komma på strategier när du får dina första kort.

Det finns till och med exempel på detta bland en del professionella spelare. Jennifer Shahade som är ganska känd bland kvinnliga pokerspelare är också en så kallad Grandmaster inom schack.

Du kan alltså använda tänket och träningen från andra spel för att sedan applicera dessa på pokerspelandet. Det här kommer inte att hjälpa dig med erfarenhet och strategier, men det kan hjälpa dig med koncentrationen och hjälpa dig att analysera bättre under rundorna.

5. Meditation kan hjälpa dig

Meditation och mindfulness har blivit stort världen över. Det här blir inte lätt att göra under en pågående match men du kan alltid göra det innan en match börjar. Övningar inom mindfulness är så långa eller korta som du göra det, det finns exempel på övningar som bara tar 5 minuter. Det finns såklart övningar som också tar mycket längre.

Mindfulness hjälper dig rensa tankarna så att du lättare kan fokusera på det som är framför dig. Då blir du inte lika lätt distraherad under spelet. Självklart är det här något du också kan använda i din vardag, exempelvis för att lättare kunna hantera stress på jobbet eller hemma.

Mindfulness är väldigt likt meditation och vem som helst kan komma i gång med det. Faktum är att det räknas som en av många olika typer av meditation. Lättast för en nybörjare är att titta på YouTube där det finns gott om övningar på svenska där du guidas igenom en omgång. När du sedan har vant dig kan du börja göra det utan vägledning.