Spin Casino går igenom elbilarnas utveckling

mycket har hänt inom tekniken genom åren, inte minst när det kommer till smartphones. du kan nu spela på ett online casino, handla mat och även betala i butiker direkt genom mobilen. det näsa steget för techbolagen ser ut att bli våra bilar.
under 2020 och 2021 har det börjat hända en hel del saker inom just bilindustrin. det är framför allt kina där vi ser många nya rörelser. det här kommer i slutändan att påverka även oss här i sverige, med ny teknik i bilen. det här gäller framförallt elbilar som har blivit den nya trenden.
kinesiska techbolag går aggressivt in i bilindustrin
det har knappast undgått dig hur mycket som har hänt inom smartphones. mycket av det har handlat om innovation från bolag som samsung och apple, men något man inte ska glömma är företag som huawei och xiaomi. xiaomi har till exempel på väldigt kort tid blivit en av världens största smartphonetillverkare.
det är därför inte någon direkt överraskning att just xiaomi har börjat titta på andra marknader. man har redan blivit involverade inom hushållsteknik, allt från robotdammsugare till träningsutrustning. det är därför inte konstigt att man nu valt att titta på just elbilar. man har redan gått ut med informationen att man ska in med 10 miljarder dollar i ett nytt bolag för elbilar. man gör det här i steg under kommande åren.
xiaomi är inte ensamma i kina med den här typen av investeringar. huawei ska göra samma sak, men med en miljard dollar bara i år. huawei är idag en av världens större smartphoneutvecklare, men man har inte varit utan kontrovers. xiaomi å andra sidan har ett bättre anseende bland kunderna och har haft en enorm tillväxt på väldigt kort tid. deras mobiler används också mycket här i europa för allt från casino online, samtal, spel och så vidare.
det är däremot inte de enda bolagen i kina som nu vill ha en del av kakan som är elbilar. autox, ett bolag som är kopplat till handelsbolaget alibaba, ska själva börja expandera sitt befintliga arbete och börja testa självkörande bilar på en högre nivå. det här är en mer specifik satsning än hos andra bolag, men man har trots allt redan kommit i gång med elbilar och har ett litet försprång.
autox är däremot inte det enda bolaget som arbetar med just självkörande bilar. baidu, en av landets största techbolag, har redan samma teknik. man har nu gått ut med att man ska installera sitt nya självkörande system apollo på en miljon bilar under tre till fem år.
självkörande bilar har varit lite en trend så det är inte så udda att vi ser mycket av det här. det är däremot en berättigad fråga om det här är något som vi bör fokusera på. i första hand är det kanske ändå viktigare att elbilar blir mer tillgängliga så att alla kan skaffa sig en?

mer än bara kina som jobbar med elbilar
allt handlar såklart inte bara om kina. även om bilbolag där som nio har satt en viss press på omvärlden, inte minst gällande billiga elbilar, så är det även bolag här i väst som sätter en viss press. tesla har framför allt lyckats sätta hastigheten som ny bilteknik måste rullas ut på.
du har knappast kunnat missa teslas expansion och hur snabbt det här märket sprider sig, tack vare bland annat elon musks karisma och smarta marknadsföring av både sig själv och sin teknik. det här har också kineserna sett där 2019 blev lite av ett avgörande år. tesla är redan ett populärt märke i kina och om andra bolag vill hålla sig kvar måste man alltså komma ikapp tesla.
det som gör att just kina sticker ut en aning är att där så stöder regeringen den här typen av utvecklingar. deras 5g-expansion har gått otroligt bra och lett till nya utvecklingar inom infrastrukturen, som är nödvändig för mer än bara wifi och appar på mobilen. det här innebär att kina just nu har det perfekta läget för att börja rulla ut självkörande bilar.
i väst ser det lite annorlunda ut där utvecklingen skiljer sig från land till land. få har möjligheten att göra som tesla, som är ett helt självdrivande bolag som tillverkar sina egna delar och har kunskapen för att utveckla allt från själva datorn i bilen till själva karossen. det här är inte något som många biltillverkare kan göra.
det här ser vi bland annat i kina där många bolag i stället kommer att behöva gå ihop med varandra. ett företag sköter hjärnan och utvecklar programvaran för bilen, medan ett annat bolag sköter tillverkningen av skalet, alltså själva bilen. men då måste också företagen utveckla bra partneravtal med varandra. vi har börjat se en del sådant med autox när man gick ihop med japanska honda för att rulla ut sin självkörande teknik. det här går att jämföra med en del online casinos, som utvecklar sin egen plattform men tar in sitt live casino från exempelvis evolution.
ett annat hinder här är att det pågår en över hela världen. det här har du kanske märkt av om du är intresserad av de senaste grafikkorten eller gärna köper den senaste tekniken. allt från spelkonsoller till bilbranschen har drabbats, eftersom halvledare används inom allt det här.
det här drabbade bland annat det kinesiska bolaget nio som var tvungna att pausa sin tillverkning under början av april. det ser ut som att det här kan drabba bolaget igen under resten av 2021. det är knappast det enda bolaget som kan komma att drabbas under året. om till och med spelkonsoller som ps5 får problem att tillverkas, kommer experimentella bolag inom elbilar inte att komma undan. undantaget här blir de företag som själva tillverkar sina halvledare, men det är relativt få som gör det än så länge.
elbilar är det nya heta
mycket händer som sagt i kina men det är egentligen ingenting nytt. det nya är att techbolagen går in mer seriöst i branschen och börjar investera enorma summor. att elbilar däremot är det nya trendiga har pågått i ett par år nu. vi såg det här med framfarten av tesla som har sett enorm succé. deras bilar har blivit lite av en statussymbol vilket gör elbilen cool, samtidigt som den bidrar till den miljöomställning som många länder vill göra.
i kinas fall handlar det inte bara om en miljöomställning, även om det kan tänkas pusha utvecklingen. det handlar inte minst om att man inte vill hamna bakom resten av världen. att tesla, ett amerikanskt bolag, är en av landets största leverantörer av elbilar är ingenting man ser som positivt. att regeringen då går in och satsar på att låta kinesiska bolag ta över marknaden är knappast chockerande, utan en naturlig del av utvecklingen.
att techbolagen ser en möjlighet inom elbilar driver i sin tur på branschen. kinas egna uträkningar är till exempel inte något som nio tycker är realistiskt. william li, grundare och vd av bolaget tror själv att mer än 90% av alla bilar som säljs i kina kommer att vara elektriska vid 2030. med den nuvarande utvecklingen är det svårt att säga emot honom.
elbilen växer minst lika snabbt här i väst, inte minst tack vare att regeringar här lägger ett enormt fokus på att ställa om samhället till grön energi. ett av de största problemen när det kommer till miljömålen är just bilarna. problemet är samtidigt att många elbilar är otroligt dyra, inte minst när vi tittar på bilar som tesla. det är alltså inte realistiskt att till exempel genomsnittet här i sverige ska köpa en sådan, det vore alldeles för dyrt.
det vi i stället kommer att se här är ett större fokus på budgetalternativ. kina ser faktiskt samma problem här, många elbilar är alldeles för dyra och det här skapar nya möjligheter på marknaden. medan bolag som tesla erbjuder innovativ teknik som kostar skjortan, finns det samtidigt få bolag som kan erbjuda en kostnadseffektiv elbil.
bolag som nio ser därför en ljus framtid som redan har skurit ned kostnaderna med mer än hälften. det är inte omöjligt att vi kommer att se mer av det här inom en nära framtid, men vad innebär det egentligen för dig och mig här i sverige?

även i sverige blir elbilar allt vanligare
i sverige ser man redan positivt på elbilar. faktum är att enligt en rapport så är nästan hälften av bilarna som såldes under 2020 just elbilar här i landet. det är betyder däremot inte att sverige är på väg att gå över helt till elbilar, det finns en del hinder här.
det största problemet rörde vi redan innan, priset för elbilar. det finns idag inte jättemånga budgetalternativ och med skattehöjningar som har skett så finns det inte tillräckligt med incentiv för svenskar att köpa nya elbilar. även om du köper en billigare modell idag så landar det på flera hundratusen, vilket är ett hinder för den som redan har problem med att ha råd med en bil. det finns inte heller någon större andrahandsmarknad, vilket är det som många redan förlitar sig på när det kommer till bensin- och dieselbilar.
det vi behöver se här är alltså mer budgetalternativ och vi måste se en större andrahandsmarknad för elbilar. det senare är egentligen ingenting konstigt, elbilar har inte funnits i dussintals år här i landet och det blir därför omöjligt för en sådan marknad att växa.
när elbilar blir allt vanligare så kommer det också att finnas fler elbilar som säljs begagnade. det här kommer att göra det lättare för människor med en lägre inkomst att gå över till smarta elbilar, eftersom priserna kommer att radikalt gå ned. svenskar är redan ganska prismedvetna, vi är noga med att spara in pengar där det går, oavsett om det handlar om ett casino online eller när vi ska handla mat i butiken.
det skulle inte heller skada om sveriges regering skapade fler incentiv för människor att köra grönare bilar. sänkta skatter kan vara en bra start, exempelvis genom lägre avgifter för den som äger sin egen bil. med tanke på att många redan vill leva grönt i sverige så är det antagligen bara en tidsfråga.
i vårt fall kommer mycket av det här att ske naturligt när elbilar blir det nya normala. det kommer då att dyka upp fler konkurrenter vilket i sin tur sänker priserna för bilarna. en redan billigare bil kommer såklart att bli avsevärt billigare om den har använts i ett år eller två. när tekniken utvecklas så kommer även smarta elbilar som produceras idag att bli mycket billigare att producera redan från start. om du vill ha en elbil men inte har råd med det, är det bara att vänta ett par år med andra ord. då slipper vi också vara försöksobjekt för splitterny teknik.
det här kan hända i framtiden
det vi kommer att se nu ganska snabbt är en massiv expansion inom självkörande elbilar. det här är ett måste för att tekniken ska ta sig framåt och bolag som alibaba med sitt autox och tesla banar vägen. det vi däremot inte får missa är att även bolag som apple har medgett att de jobbar med den här sortens teknik. vi har däremot ingen aning om vad det handlar om, eftersom apple är väldigt diskreta om det och har inte gått ut med något konkret.
det vi också kommer att se mer av är lanserandet av nya typer av teknik inom smarta elbilar. själva bilarna produceras ganska stabilt nu, men flera företag försöker att skära ned på kostnaderna genom att bland annat göra datorerna billigare att tillverka. det här är något som vi kan se fram emot här i sverige eftersom det kommer att göra bilarna billigare, samtidigt som vi fortfarande kommer att få tillgång till den nya tekniken. i sverige är just nu många av våra elbilar så kallade plugins, så vi får se om det fortsätter att vara så eller om kinesiska bolag lanserar något nytt som kommer till sverige.